V prvom rade si treba porovnať klasické auto a elektromobil. Dnes ide v mnohých ohľadoch o rovnocenné alternatívy, ale každá má vlastné špecifiká.
Elektromobily už dávno nie sú hitom iba v mestách, kde vám skoro na každom rohu svieti nabíjacia stanica. Ich dojazd je už pomerne obstojný, sú tiché, vyzerajú naozaj moderne a jazdenie vás vyjde lacnejšie pri porovnaní ceny pohonných hmôt.
Navyše, elektromobily sú oveľa menej náročné na údržbu a majú menej pohyblivých častí, takže sa nemusíte obávať častých opráv. Na druhú stranu, autá na spaľovací motor majú stále svoje miesto medzi overenou klasikou. Všeobecne sú spoľahlivé a nemusíte sa obávať o tankovanie, čerpacie stanice dnes nájdete naozaj všade.
Ak už ste sa rozhodli pre nákup jazdeného elektromobilu, najväčšou výhodou tohto kroku je nižšia cena oproti cene úplne nového elektromobilu. Nové elektromobily sú vo všeobecnosti drahšie ako spaľovacie autá, preto takto viete dosť ušetriť
Výhodou je však aj menší dopad na životné prostredie, pretože recykláciou staršieho auta predlžujete jeho životnosť. Na druhú stranu, mnoho ľudí sa pri kúpe ojazdeného elektromobilu obáva o životnosť batérií. V tomto ohľade sa však netreba ničoho vážneho obávať, treba si len vyberať menej jazdené modely.
Už na prvý pohľad je ponuka jazdených elektromobilov pomerne široká a ceny sú lákavo nízke, pri niektorých typoch aj tretinové. Tak, ako pri každej kúpe jazdeného vozidla, aj tu treba myslieť na pár vecí, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam.
Prvým krokom je skontrolovať skutočný stav batérie. Pri elektromobiloch je batéria srdcom auta a jej kondícia môže výrazne ovplyvniť výkon a dojazd. Často sa stane, že udávaný dojazd na plné nabitie je v praxi menší, preto je dobré si ho v praxi skúsiť. To isté platí aj pre overenie si dĺžky nabíjania na rôznych typoch nabíjačiek.
Aj keď si elektromobily vyžadujú menej údržby, stále je dôležité skontrolovať stav brzdového systému, podvozku, mechanických častí aj elektroniky.
Ďalším faktorom je skutočná životnosť auta. Elektromobily sú na trhu relatívne nové, takže ich dlhodobá životnosť ešte nie je úplne overená. Zistite si, ako dlho predchádzajúci majitelia vozidlo využívali a aký má daný model históriu a reputáciu.
Pokiaľ sa úplne nevyznáte do technických aspektov, prizvite si na obhliadku aj odborníka, napríklad cez rôzne špecializované služby na to určené. Ten vám pomôže objektívne zhodnotiť technický stav vozidla aj jeho predošlú históriu. Tak, ako pri kúpe každého auta, aj tu sa treba vyhnúť podozrivo nízkym a netransparentným ponukám.
Pokiaľ ide o stav jazdených elektromobiloch, niektoré ich špecifické vlastnosti môžu ovplyvniť aj riziká budúcich problémov, porúch alebo chýb.
Najviac z nich sa môže týkať batérie elektromobilu, ktorá najviac vplýva na jeho úžitkovú hodnotu. Staršie batérie majú často menšiu kapacitu a tým aj kratší dojazd, čo je dôležité zvážiť, keď plánujete, ako ďaleko potrebujete s autom jazdiť. Ak sa batéria pokazí, pripravte sa, že výmena nebude lacná, stáť totiž môže vyššie tisíce eur.
Pozor si treba dať aj na nabíjací systém. Ak nie sú nabíjací port či káble v najlepšom stave, môžete sa stretnúť s autom, ktoré sa nedá efektívne nabíjať. V tom najlepšom prípade to bude trvať dlhšie, v tom najhoršom nepôjde rýchlonabíjanie.
Veľký pozor si treba dať na elektroniku a softvér. Špeciálne v elektromobiloch sú náchylnejšie na chyby a problémy, ktoré sú drahé na opravu, najmä ak je potrebné vymeniť dôležité komponenty. Tu je veľmi dobré si overiť možnosti aktualizácie softvéru, čo nemusí každá automobilka a pre každý elektromobil ponúkať.
Do úvahy treba brať aj koróziu, čo je hrozba aj pre elektrické komponenty a konektory auta. Pred kúpou si treba špeciálne skontrolovať stav chladiaceho systému, pretože práve ten má dôležitú úlohu v udržiavaní kondície batérie a elektroniky.
Okrem úspory nákupnej ceny viete kúpou elektromobilu všeobecne ušetriť aj na jeho prevádzke. Najväčším výdavkom bude elektrina na nabíjanie.
Jej cena sa líši v závislosti od toho, či auto nabíjate doma alebo na nabíjacích staniciach. Domáce nabíjanie je najlacnejšie, keďže môžete využiť nočný tarif a platiť za elektrinu menej, napríklad okolo 0,12 € za kWh. Ak teda elektromobil spotrebuje 15 kWh na 100 km, stojí vás každých 100 km približne 1,80 €, čo je naozaj málo.
Na verejných nabíjacích staniciach však sú byť ceny o niečo vyššie aj v závislosti od rýchlosti nabíjania. Najčastejšie je to okolo 0,30 € za kWh, čo znamená, že rovnaká 100 km jazda by mohla stáť okolo 4,50 €. Spôsob nabíjania je teda kľúčový.
Čo sa týka servisu, elektromobily si vyžadujú menej údržby, ako autá so spaľovacím motorom. Nie sú potrebné pravidelné výmeny oleja, kontrola tesnosti valcov motora alebo výmeny rozvodov, čo znižuje náklady na údržbu. Zvyčajné servisné práce zahŕňajú kontrolu brzdového systému, pneumatík, podvozku a elektroniky.
Do nákladov na prevádzku však treba zahrnúť aj diaľničnú známku. Od januára 2025 bude jej cena pre elektromobily aj spaľovacie motory rovnaká a to 90 €. Stále však platí, že vo všeobecnosti kúpou jazdeného elektromobilu na prevádzke ušetríte.
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 01.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 03.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.12.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 02.12.2024